Zuid-Afrika – Vakantie update 2,5

7 years ago  •  By  •  0 Comments
De tweede week vakantie zit er alweer ruim op, we hebben we even wifi dus tijd om de vele ervaringen te delen van ons verblijf in Drakensberg, het aandoen van mijn 25ste land Swaziland, een aantal dagen wild spotten in Kruger National Park en genieten van de Blyde River Canyon. Underberg Na Coffee Bay in de streek The Wild Coast, zijn we naar Underberg gereden in de regio Drakensberg. Een plek waar je je als bergliefhebber je heel goed kan vermaken. In Underberg hadden we een heerlijk huisje met prachtig uitzicht (iets wat we goed konden gebruiken na de hutjes). Daar ‘s avonds heerlijk buiten kunnen eten, terwijl in de verte het onweer de lucht kleurde. Het klimaat is hier wat natter, maar warm wat veelal betekend dat het ‘s ochtends nog warm en droog kan zijn, maar ‘s middags regen en hevig onweer op komt. De volgende dag zijn we gaan paardrijden door de bergen, wat prachtig was en wat Nadine (en mij ook) een dikke glimlach gaf. Op het eind werd het een beetje spannend omdat we het onweer inreden, waardoor zowel paard als ruiter schrokken van de flitsen en donder. Het mooiste moment was voor mij net even daarvoor in vol galop door de stromende regen. Niets mooiers dan dat!
De dag erna was de voorspelling erg slecht dus een dagje om te gaan rijden, onderweg nog wel even gestopt (het was strak blauw namelijk) om een 5 uur durende hike te doen, waar we vijf keer een rivier moesten kruisen en heerlijk hebben kunnen zwemmen bij een kleine waterval. Daarna doorgereden naar Winterton.
In Winterton besloten om via Swaziland naar Kruger te gaan. Dus dat betekende een bezoek aan de lokale dokter voor een recept voor anti-malaria pillen. Na een consult van 3 min, 50 euro te betalen hadden we hand geschreven recepten waarmee we bij de apotheek de pillen konden krijgen. Vervolgens zijn we een stukje gaan road trippen richting de bergen om daar nog een kleine hike te doen. De dag afgesloten met lekker eten voor een open haard, met wifi en de Lonely Planet om onze verdere reis voor te bereiden. Swaziland Op de kaart hadden wij gekozen voor een grensovergang, maar toen we daarvoor 10 km over zandpaden door een boomplantage moesten rijden begonnen we even te twijfelen, maar net voor grens begon het asfalt en binnen 5 minuten waren wij uitgecheckt uit Zuid-Afrika, ingecheckt in Swaziland. Het 25ste land waarin ik ooit ben verbleven. Swaziland gaf gelijk een ander gevoel dan Zuid-Afrika. Wat verzorgder, relaxter en aardiger. Via Airbnb hadden we een plekje gevonden en dat bleek bij aankomst een pareltje te zijn met meerdere balkons en uitzicht over de bergen. De dag erna zijn we naar een nabij gelegen wild park gereden om daar mountainbikes te huren om te fietsen tussen de zebra’s etc. Dit was even heel tof totdat wij overvallen verder door enorm hevig onweer. We probeerde zo snel mogelijk van de berg af te rijden, maar alle paden werden spekglad en helaas kwam Nadine ten val. Niet veel later hebben we de fieten en tas weggelegd om gehurkt te gaan zitten in de stromende regen, om zo het onweer waar we middenin zaten over ons heen te laten trekken. Na ongeveer een half uur zijn we opgestaan om de laatste 2,5 km terug te rennen door alle rivierpaden, langs de nijlpaarden pool terug naar het main camp.
Ik heb nog nooit zo’n hevig onweer mee gemaakt en er al helemaal niet in vast gezeten buiten. Al weet je dat de statistieken het grotendeels uitsluiten, uit de grond van mijn hart het is letterlijk doodeng om zulk hevig onweer gehurkt uit te moeten zitten. De rest van de dag zit de adrenaline en schrik je nog letterlijk in je lijf. Na dit avontuur zijn we de dag erna lekker wat gaan rondrijden en de toerist gaan uithangen. Ondertussen is Nadine ook al minder blauw en geschaafd :). Kruger We lieten Swasiland na een paar dagen dus achter ons en reden weer Zuid-Afrika binnen en na enkele kilometers ook het Kruger National Park. Op zoek naar The Big Five, The Ugly Five en alles wat er nog meer rond zwermt. We hoefde maar een klein stukje te rijden en zagen links en rechts al wel wat, maar pas toen we ‘s avonds op Game Drive gingen in een jeep was het bingo. olifanten, neushoorns, giraffe en natuurlijk Impala’s (ook wel de MCdonalds van Kruger genoemd, makkelijk snel hapje voor alle roofdieren). Toen we terugreden werd het al donker en was het met zoeklampen spotten en opeens werd er geroepen LION! En ja hoor dan sta je te kijken naar een mannetjes leeuw 25 meter verderop. Prachtig allemaal!
De dag erna zijn we met eigen auto op pad geweest (4u wekker, 5,15 op pad) en hebben we 10 uur lang reden, gekeken en genoten van allemaal prachtige dieren en mooie uitzichten. Het mooiste moment was rond 8u toen we recht voor ons geconfronteerd werden met 6 vrouwtjes leeuwen. We hebben daar de auto stil gezet en ons ontbijtje klaar gemaakt en gegeten (in de auto voor de duidelijkheid). Een ontbijt dat we niet snel meer vergeten.
Ook het einde van de middag was het erg gaaf, omdat je dan veel dieren bij de rivier (waar wij sliepen) ziet lopen en oversteken. Hordes met olifanten en ook zie je krokodillen en nijlpaarden. De dag erna weer vroeg uit de veren, maar was het warmer dus minder gezien, uiteindelijk reden we aan het eind van de middag Kruger uit.
2,5 dag vroeg eruit, veel rijden, veel indrukken, lange dagen…  We waren kapot toen we in Sabie, nabij Blyde River Canyon arriveerde, maar man man man wat was het het allemaal waard. Blyde River Canyon De op drie na grootste canyon van de wereld dus genoeg te zien en te doen. We hebben de eerste dag lekker wat aangeklooid en uiteindelijk bij de Mac Mac pools heerlijk gelegen, gelezen en gezwommen. De tweede dag zijn we deels via de Panarama route naar Blyde River Resort gereden, omdat vanaf daar diverse mooie hikes starten. We waren ook nog op zoek naar een slaapplek dus bij aankomst daar ook gelijk maar een huisje genomen. En zo vielen wij voor een dag van ons geloof want met een bandje op onze pols hebben we een prachtige hike door de canyon gedaan. Om daarna af te koelen in het zwembad en voor de laatste keer een braai te houden en te genieten van een vuurtje.
De volgende ochtend werden we op een gegeven moment nog even verrast door een baviaan in onze keuken die Nadine vakkundig naar buiten heeft gejaagd. Daarna zijn we vertrokken om ditmaal rustig de Panorama route te rijden en op wat diverse plekjes te stoppen. Dullstroom Op dit moment zitten we in Dullstroom, waar we gisteren bij mensen in de tuin (lees reserve) een  hike van 13 km hebben gedaan tussen het wild door en wederom met een mooie lunch plek bij een waterval. De dag hebben we afgesloten met een massage. Vanuit hier gaan we naar Johannesburg om terug te vliegen naar Kaapstad en dan uiteindelijk door naar Nederland. We hebben zin om iedereen weer te zien, maar gaan Zuid-Afrika ook echt missen. Dus we zijn begonnen met afscheid nemen van dit bijzonder mooie land en deze nooit te vergeten 2,5 maand (wat voelde als een jaar)!