Zuid-Afrika – Weekend 2

7 years ago  •  By  •  0 Comments
Het tweede weekend in Zuid-Afrika. Tijd om onze huurauto op te halen en de omgeving van Kaapstad te gaan verkennen. Tijd voor zon, zee, strand, surfen, townships en Kaap de Goede Hoop.Het weekend begon weer op donderdagavond, maar door een drukke werkweek niets bijzonders. We eten heerlijk bij een Thais restaurant en gaan gewoon lekker op tijd slapen. Want we willen vrijdag vroeg eruit om op pad te gaan

Roadtrip in de regen

Dondernacht breekt de hemel open en deze sluit pas weer vrijdag in de middag. Wat even jammer is, want we wilden juist de kust afrijden en dan is een beetje uitzicht wel zo mooi. Uiteindelijk gaan we gewoon en wordt het een trip langs de Westkust dus via de plaatsen Muizenberg, Kalk bay, Simonstown en Boulders. Onderweg komen we ook langs de immense townships wat een bijzonder contrast is met de Victoriaanse wijk waar wij op dit moment wonen. We zijn beide erg nieuwsgierig om een township in te gaan dus dat gaan we zeker op een ander moment doen.

Penguins

Wat Boulders bijzonder maakt zijn is de kolonie penguins die daar lekker chilled op een prachtig strand. Dus we doe daar even spot de penguins & ruik de penguins in de brandende zon want die is er gelukkig weer.

Kaap de Goede Hoop

Na Boulders zijn we verder naar beneden gegaan, waar we aan het eind van de middag het nationaal park van Kaap de Goede Hoop in rijden. Lekker toeren door een prachtig uitgestrekt en wat ruiger landschap met een stel brutale bavianen. [KGVID]http://www.jorgvletter.nl/wp-content/uploads/2016/12/WhatsApp-Video-2016-12-13-at-06.40.15.mp4[/KGVID]
“Van penguin spotten tot baviaan ontwijken, gek land!”
Uiteindelijk doen we een kleine wandeling naar de Vuurtoren, Cape Point en de iets langere wandeling naar het echt punt Kaap de Goede Hoop. Prachtig om over twee oceanen te kunnen uitkijken. Wederom: wat is dit toch een geweldig mooi stukje aarde!
We hebben het vandaag zo getimed dat we op de terugweg naar Kaapstad via Chapmans Peak rijden tijdens zonsondergang. Een werkelijk prachtige kunstweg waar ook menig autocommercial geschoten is (Kaapstad en omgeving wordt veel gebruikt als filmdecor voor commercials en film). Uiteindelijk sluiten we de dag af in Camps Bay met een hapje Indiaans eten.

Surf Emporium

Zaterdag stond in het teken van maar één ding, namelijk onze eerste surfles. We hebben een vier lessenpakket geboekt bij Surf Emporium in Muizenberg. Muizenberg is ‘de’ plek voor beginners om te leren golfsurfen. We schrijven ons in, betalen de rekening, hijsen ons in een wetsuit, krijgen een enorme plank mee en gaan naar het strand.
“Time to hit the waves!”
Na een warming up en wat basis uitleg gaan we het water in en proberen we onze eerst golf te pakken. We hebben beide ooit wel eens eerder een poging gewaagd, maar dit is daarvoor absoluut een betere spot. Het lukt mij dan ook verbazingwekkend genoeg om direct bij de eerste golf te staan, maar voor de rest is het gewoon veel zwemmen, peddelen en vooral gebeukt worden door de golven. Het water is erg onrustig en dat heeft zijn uitwerking. We liggen er namelijk na onze eerste surfles compleet, maar dan ook compleet af. We relaxen de rest van de dag op het strand van Llandudno, hebben ‘s avonds onze eigen braai (bbq) en surfen ‘s nachts voor ons gevoel nog lekker even door.

Naar de haaien

Zondag 10 uur is het tijd voor surfles 2 met een gezonde dosis spierpijn. Een paar dingen zijn anders dan gisteren. Het belangrijkste we nemen beide een wat ruimere wetsuit (wel zo fijn als je je kan bewegen terwijl je op een plank probeert te staan). Daarnaast is het water wat beter voor beginners en hebben we een andere instructeur. Die legt ons eerst nog uit hoe het zit met de haaien en het daarbij horende vlaggen- en alarmeringssysteem. Wel zo fijn om te weten als je vaker van plan bent te gaan surfen. Al met al zorgt dit alles ervoor dat Nadine ook snel staat op haar board en ik mijn eerste eigen golfen leer te pakken. We hebben zodoende een heerlijk ochtend, zijn veel minder moe en het surfen jeukt. Dus ik zoek natuurlijk vast even de prijzen op van surfplanken 🙂

Haai gespot!

Net als we terug lopen gaat het alarm af dat er een ‘iets’ is gespot in het water. Binnen een minuut is het hele water leeg en staat iedereen op het strand in afwachting van verder info. We blijven ook even plakken en lezen op het informatiebord dat er gisteren om 14u ook al een haai is gesignaleerd (net na onze eerste les dus). Ook nu wordt eerst de witte vlag (er is iets gespot) en daarna de rode vlag gehezen, er is inderdaad een haai gesignaleerd. Wel buiten het gebruikswater maar dan toch het blijft een realiteit,  ze zwemmen hier, misschien maar eens tijd om met ze te gaan duiken 🙂
We roadtrippen de rest van de dag langs de kust richting Hermanus, langs plaatsen als Strand en Gordon’s Bay. Onderweg komen we wederom een bordje tegen ‘Penguins rechtsaf’. Agh waarom ook niet, het blijven grappige beesten. Ook pakken ons eerste softijsje van deze werkvakantie. Het is heerlijk zo weekend vrij te zijn en met eigen vervoer het land ver te verkennen! We blijven het bijzonder vinden hier te zijn. Het is overal echt prachtig en we genieten van al het leuks en moois dat we kunnen doen. Een weekend dat voelt als vakantie! zo hoort het: